Servilux werd opgericht in de jaren zeventig. Het bedrijfje richt zich vooral op het herstellen van elektrische huishoudapparaten en radio en TV. De vier oprichters/eigenaars hebben daarin elk hun specialiteit. Het verhaal over de goede service gaat van mond tot mond en het bedrijf groeit gestaag.


In de loop der jaren wordt het aanbod uitgebreid met de verkoop van wisselstukken en accessoires. Ook de actieradius waarbinnen Servilux actief is breidt continu uit.


In het jaar 2000 nemen Ward Dumon en Johan Thury de zaak over. Ze zijn er op dat moment respectievelijk aan de slag als hersteller en als boekhouder. Zij kennen de noden van de klanten dus als geen ander, maar zien binnen het bedrijf ook de nood aan professionalisering.


Ondernemersbloed, -zweet en -tranen vormen Servilux in vier jaar tijd om tot een gestroomlijnde organisatie. Een operatie die in 2004 afgerond wordt met het in gebruik nemen van Navision van Microsoft. Via deze geïntegreerde software worden voortaan alle processen binnen het bedrijf geautomatiseerd en nauwgezet opgevolgd.


Dat die investering loont bewijzen de cijfers van de daaropvolgende jaren. Groeipercentages met dubbele cijfers zijn regel. In 2008 wordt het aantal herstellingen zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. De in 2007 gestarte samenwerking met het Nederlandse bedrijf Technorep heeft daar een belangrijk aandeel in. Net zoals het feit dat Philips vanaf dat jaar al zijn herstellingen uit de Benelux aan de Servilux/Technorep-combinatie toewijst.


In 2008 versterkt Philip Geuns het managementteam. Als derde aandeelhouder/zaakvoerder is hij verantwoordelijk voor engineering en het operationele management.


Een nieuwe mijlpaal komt er in 2010. Dan wordt voor het eerst de kaap van 100.000 herstellingen per jaar overschreden.


De verwachtingen van de klant niet alleen inlossen, maar vooral overtreffen is vanaf dan nog meer dan ooit het leidmotief van de organisatie. Daarvoor wordt o.a. het Benelux Home Service Netwerk uitgebreid met herstelcentra in Zaventem en Gent. Kwestie van dichter bij de klant te zijn. Helaas beslist de aanhoudende economische recessie daar anders over en moeten de nieuwe centra in 2013 weer dicht.


Maar “Service is ons enige wapen” is niet voor niets de lijfspreuk van Servilux, dus wordt ook nu weer een klantvriendelijke oplossing uitgewerkt. Een veertigtal techniekers overal te lande wordt voortaan ’s nachts beleverd met wisselstukken voor de herstellingen die ze de volgende dag moeten uitvoeren. Zo kunnen ze meteen van thuis uit vertrekken naar de klanten in hun regio, wat de snelheid van de dienstverlening sterk ten goede komt.



In 2013 dient Servilux een projectvoorstel in voor de oproep Mensgericht Ondernemen van het Europees Sociaal Fonds (ESF). Het objectief hiervan is de kwaliteit van de arbeid voor werkenden te verbeteren, meer bepaald op het vlak van arbeidsinhoud (het soort taken dat men moet uitvoeren), de mogelijkheden om bij te leren en de ruimte die men krijgt om mee essentiële beslissingen over de organisatie van het eigen werk te nemen. Het ingediende project wordt aanvaard, het loopt over twee jaar en werpt duidelijk zijn vruchten af.


Florin Dosa versterkt het managementteam.


2014 is opnieuw een jaar van groei. Servilux krijgt het vertrouwen van een aantal nieuwe, grote merken die de filosofie van het bedrijf onderschrijven. Het feit dat zij als klant een eigen ‘merkprofessor’ krijgen toegewezen is daar zeker niet vreemd aan.


De merkprofessor - het woord zegt het zelf - kent zijn merk van naaldje tot draadje, maar hij vervult ook de rol van toegewijde ambassadeur die denkt vanuit ‘zijn’ merk en waakt over de uitstraling ervan.


De sterke groei vraagt extra ruimte en extra mensen. In Hasselt wordt daarom de werkplaats voor bruin- en witgoed met maar liefst 1.800 m2 uitgebreid, goed voor één derde van de totale bedrijfsoppervlakte.


Een Klimop-lening van LRM - 'Limburgse Reconversie Maatschappij' laat toe om het personeelsbestand te laten groeien met een dertigtal personen.


De onafgebroken drang naar kwaliteitsverbetering leidt ondertussen tot het behalen van het ISO9001-certificaat.


2014 heeft dan ook alle kenmerken van een kanteljaar. En met de start van een Luxemburgs filiaal in 2015 in het vooruitzicht, blijven de verwachtingen positief overhellen naar verdere groei.


Optimalisatie is het kernwoord in 2015. Diverse processen worden aangescherpt en een samenwerking met Ortec voor planningsoptimalisatie van de medewerkers onderweg is een succes dat dagelijks ervaren wordt door de klanten.


Philips TP Vision kiest in 2016 opnieuw voor Servilux als rechtstreeks geautoriseerd service center voor alle TV-toestellen van het merk Philips. Samsung Dealer-lijn krijgt onderdak op Schippersstraat 7, met als doel alle dealer contacten voor de Benelux te behartigen. Voor deze nieuwe afdeling in de ontwrichte zone Limburg, werd een project goedgekeurd binnen het SALK (Strategisch Actieplan Limburg ‘Kwadraat’).


Mei 2017 ISO certificatie verlengd. In september starten de eerste stappen richting een GDPR (General Data Protection Regulation) proof bedrijf. Zo worden er audits gehouden en wordt de DPO (Data Protection Officer) aangesteld. Servilux streeft ernaar om persoonsgegevens van klanten en medewerkers ten alle tijden te beschermen! Er wordt een contactpagina (link naar contactpagina) ontwikkeld waar klanten terecht kunnen met al hun vragen in verband met hun persoonsgegevens.


1 april 2018 wordt de Servilux vestiging in Nederland actief. Door het integreren van de, tot dat moment in Nederland actieve Selectro Service Group, krijgt Servilux direct de mogelijkheid om in volledig Nederland ook home service te verzorgen. Vanuit de vestiging in Arnhem organiseren we de werkzaamheden voor klanten in Nederland. Met ruim vijftig medewerkers staan we er dagelijks paraat om, zowel de technici in onze werkplaats in Arnhem, alsook de monteurs die bij de klanten ter plaatse gaan herstellen, operationeel te ondersteunen.
Vanaf september 2018 zijn we klaar om in Nederland meerdere merken uit de Servilux portefeuille te ondersteunen. Na de ontplooiing van onze activiteiten in de gehele Benelux werd de rendabiliteit van de diverse merken/opdrachtgevers in kaart gebracht. Servilux stoot hiermee als eerste Philips Consumer lifestyle af als bestaande opdrachtgever voor de garantie herstellingen voor kleine huishoudelijke toestellen. De eisen van het merk waren niet meer in overeenstemming met de vergoeding die gegund werd. Helaas. In 2018 ervaart Servilux, desondanks een jaar van grote groei, een negatief effect op de rendabiliteit en cashflow.
Begin 2019 gaan twee concurrenten van Servilux in de Benelux in faillissement De Servilux organisatie toont zijn veerkracht en slaagt er in een mum van tijd in om FRIFRI, Bestron/Quigg en Groupe SEB klanten voor België verder te helpen en de Philips TV werkplaats klanten voor Nederland opnieuw hun achtergebleven toestel hersteld terug te bezorgen. Trots op hoe we dit aangepakt hebben. Als één service organisatie werken we gestaag verder met focus op twee activiteiten. Werkplaats en Home Service activiteiten.
Er wordt geïnvesteerd in logistieke activiteiten. De bestaande wagenvloot voor nachtleveringen aan de monteurs in de Benelux wordt volledig vervangen naar Volkswagen Crafters met een lengte L5 waardoor we meer laadvolume bij nachtlevering aankunnen. De TV’s worden alsmaar groter, de opdrachten complexer.
Om onze consumenten beter te dienen wordt het Data Collect Portal in gebruik genomen. Een portal dat ons in staat stelt om snel en efficient accurate informatie van de eindgebruiker te verkrijgen zonder alle cijfertjes te moeten spellen tijdens een telefoongesprek. Want data is cruciaal. Elk foutje aan gegevens leidt tot vertragingen en ontevredenheid verderop in het proces. Middels vier foto’s zijn wij in staat om een service aanvraag succesvol te laten verlopen. Dankzij een leesbare foto van de productsticker (met model en serienummer), een foto van de aankoopnota, een foto van de locatie waarin het toestel zich bevindt en een foto (of filmpje) van het defect, zijn onze productspecialisten beter in staat te voorspellen welke onderdelen er nodig zijn om het defecte toestel te herstellen.
Augustus 2019, machine learning wordt ingezet om onze specialisten te helpen met de werkvoorbereiding. Op basis van historische data (ongeveer 200.000 uitgevoerde herstellingen op jaarbasis) gaat SIMON, onze artificiële intelligente (AI) collega, mee voorspellen welke onderdelen naar alle waarschijnlijkheid vervangen moeten worden om het toestel te herstellen. Via AI technologie streven we ernaar om 60% van de aangemelde storingen met een accurate en automatische voorspelling te voorzien. Daarbij voorspelt SIMON de missie (wat moet de monteur doen?), de benodigde hersteltijd (Hoe lang zal het duren?) en benodigde onderdelen (Wat heeft de monteur nodig?). Zijn de onderdelen op voorraad, dan kan je als klant een vroeger tijdstip kiezen dan wanneer de onderdelen nog dienen besteld te worden bij de fabrikanten. Wanneer het defect opgelost kan worden zonder onderdelen dan ontvang je een telefoontje om de oplossing vanop afstand te voorzien waar mogelijk.
De geleverde inspanningen en geïmplementeerde innovaties leiden tot een jaarlijkse stijging van onze klantentevredenheid score. (NPS) Daar worden wij blij van.
De continue zoektocht naar innovaties en werkwijzen waarmee we processen beter, sneller, efficiënter op elkaar willen afstemmen is een dagdagelijks leerproces, met vallen en opstaan, van proberen en verbeteren, van fouten maken en (bij)leren. We doen ons uiterste best om onze klanten daar zo weinig mogelijk hinder van te laten ondervinden, maar hey, Rome was ook niet op één dag gebouwd.
 

Servilux blijft voorloper in een service markt die steeds uitdagender wordt, maar biedt het hoofd aan deze uitdagingen met gedreven medewerkers en inzet van slimme processen en uitgekiende technologieën. We zoeken constant, voor eindgebruikers en opdrachtgevers, naar slimme oplossingen. 
Daarbij blijft de spil in deze innovatie telkens onze medewerkers. Wil ook jij je bijdrage hieraan leveren, aarzel dan niet je aan te bieden.