Servilux werd opgericht in de jaren zeventig. Het bedrijfje richt zich vooral op het herstellen van elektrische huishoudapparaten en radio en TV. De vier oprichters/eigenaars hebben daarin elk hun specialiteit. Het verhaal over de goede service gaat van mond tot mond en het bedrijf groeit gestaag.


In de loop der jaren wordt het aanbod uitgebreid met de verkoop van wisselstukken en accessoires. Ook de actieradius waarbinnen Servilux actief is breidt continu uit.


In het jaar 2000 nemen Ward Dumon en Johan Thury de zaak over. Ze zijn er op dat moment respectievelijk aan de slag als hersteller en als boekhouder. Zij kennen de noden van de klanten dus als geen ander, maar zien binnen het bedrijf ook de nood aan professionalisering.


Ondernemersbloed, -zweet en -tranen vormen Servilux in vier jaar tijd om tot een gestroomlijnde organisatie. Een operatie die in 2004 afgerond wordt met het in gebruik nemen van Navision van Microsoft. Via deze geïntegreerde software worden voortaan alle processen binnen het bedrijf geautomatiseerd en nauwgezet opgevolgd.


Dat die investering loont bewijzen de cijfers van de daaropvolgende jaren. Groeipercentages met dubbele cijfers zijn regel. In 2008 wordt het aantal herstellingen zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. De in 2007 gestarte samenwerking met het Nederlandse bedrijf Technorep heeft daar een belangrijk aandeel in. Net zoals het feit dat Philips vanaf dat jaar al zijn herstellingen uit de Benelux aan de Servilux/Technorep-combinatie toewijst.


In 2008 versterkt Philip Geuns het managementteam. Als derde aandeelhouder/zaakvoerder is hij verantwoordelijk voor engineering en het operationele management.


Een nieuwe mijlpaal komt er in 2010. Dan wordt voor het eerst de kaap van 100.000 herstellingen per jaar overschreden.


De verwachtingen van de klant niet alleen inlossen, maar vooral overtreffen is vanaf dan nog meer dan ooit het leidmotief van de organisatie. Daarvoor wordt o.a. het Benelux Home Service Netwerk uitgebreid met herstelcentra in Zaventem en Gent. Kwestie van dichter bij de klant te zijn. Helaas beslist de aanhoudende economische recessie daar anders over en moeten de nieuwe centra in 2013 weer dicht.


Maar “Service is ons enige wapen” is niet voor niets de lijfspreuk van Servilux, dus wordt ook nu weer een klantvriendelijke oplossing uitgewerkt. Een veertigtal techniekers overal te lande wordt voortaan ’s nachts beleverd met wisselstukken voor de herstellingen die ze de volgende dag moeten uitvoeren. Zo kunnen ze meteen van thuis uit vertrekken naar de klanten in hun regio, wat de snelheid van de dienstverlening sterk ten goede komt.



In 2013 dient Servilux een projectvoorstel in voor de oproep Mensgericht Ondernemen van het Europees Sociaal Fonds (ESF). Het objectief hiervan is de kwaliteit van de arbeid voor werkenden te verbeteren, meer bepaald op het vlak van arbeidsinhoud (het soort taken dat men moet uitvoeren), de mogelijkheden om bij te leren en de ruimte die men krijgt om mee essentiële beslissingen over de organisatie van het eigen werk te nemen. Het ingediende project wordt aanvaard, het loopt over twee jaar en werpt duidelijk zijn vruchten af.


Florin Dosa versterkt het managementteam.


2014 is opnieuw een jaar van groei. Servilux krijgt het vertrouwen van een aantal nieuwe, grote merken die de filosofie van het bedrijf onderschrijven. Het feit dat zij als klant een eigen ‘merkprofessor’ krijgen toegewezen is daar zeker niet vreemd aan.


De merkprofessor - het woord zegt het zelf - kent zijn merk van naaldje tot draadje, maar hij vervult ook de rol van toegewijde ambassadeur die denkt vanuit ‘zijn’ merk en waakt over de uitstraling ervan.


De sterke groei vraagt extra ruimte en extra mensen. In Hasselt wordt daarom de werkplaats voor bruin- en witgoed met maar liefst 1.800 m2 uitgebreid, goed voor één derde van de totale bedrijfsoppervlakte.


Een Klimop-lening van LRM - 'Limburgse Reconversie Maatschappij' laat toe om het personeelsbestand te laten groeien met een dertigtal personen.


De onafgebroken drang naar kwaliteitsverbetering leidt ondertussen tot het behalen van het ISO9001-certificaat.


2014 heeft dan ook alle kenmerken van een kanteljaar. En met de start van een Luxemburgs filiaal in 2015 in het vooruitzicht, blijven de verwachtingen positief overhellen naar verdere groei.


Optimalisatie is het kernwoord in 2015. Diverse processen worden aangescherpt en een samenwerking met Ortec voor planningsoptimalisatie van de medewerkers onderweg is een succes dat dagelijks ervaren wordt door de klanten.


Philips TP Vision kiest in 2016 opnieuw voor Servilux als rechtstreeks geautoriseerd service center voor alle TV-toestellen van het merk Philips. Samsung Dealer-lijn krijgt onderdak op Schippersstraat 7, met als doel alle dealer contacten voor de Benelux te behartigen. Voor deze nieuwe afdeling in de ontwrichte zone Limburg, werd een project goedgekeurd binnen het SALK (Strategisch Actieplan Limburg ‘Kwadraat’).


Mei 2017 ISO certificatie verlengd. In september starten de eerste stappen richting een GDPR (General Data Protection Regulation) proof bedrijf. Zo worden er audits gehouden en wordt de DPO (Data Protection Officer) aangesteld. Servilux streeft ernaar om persoonsgegevens van klanten en medewerkers ten alle tijden te beschermen! Er wordt een contactpagina (link naar contactpagina) ontwikkeld waar klanten terecht kunnen met al hun vragen in verband met hun persoonsgegevens.


2018 start met mogelijke uitbreiding van service activiteiten in Nederland.